Jardin/Armenia/Salento

God kväll!

Jag bor just nu på ett litet hotell i en kaffeby kallad Armenia. Vi kom hit efter ett par timmars bussresa ifrån Jardín, en annan liten mysig by i den så kallade kaffezonen. I den lilla byn gick vi gata upp och gata ner bärandes på våra tunga väskor för att hitta ett hostel. Vi hade inte tänkt stanna i Jardín därför hade vi inte förberett och bokat ett hostel att bo på. Saken är den att den här lilla byn egentligen kan göras på en da, den är mysig att stanna på mellan långa bussresor, vad vi inte räknade med var att bussarna till nästa ställe bara går två gånger om dan och det var klockan halv sju på morgonen och tolv på förmiddagen. Så, det blev en oplanerad natt i byn, vilket egentligen inte gjorde så mycket, för den var helt fantastiskt mysig.

Vi mötte upp en utav Hannas mexikanska kompisar, Sombra. En väldigt glad och rolig tjej som vi har haft mycket kul med. Vi ska resa runt i kaffezonen tillsammans med henne. Vi började i Jardín då, vi åt middag, åkte upp på ett berg med en linbana (med underbar utsikt över byn), besökte en colombiansk godisaffär och tog en öl på kvällen. Vi hade väldigt roligt och skrattade hela dan så det funkar väldigt bra, hon pratar mest spanska men jag har börjat förstå mer och mer ju mer jag hör språket. Colombianer och andra spansktalande pratar så jäkla fort så det är svårt att hänga med men nu börjar jag kunna urskilja fler och fler ord i meningarna de säger, innan lät ibland hela meningar som ett ord. Så det funkar bra, har ett ganska stort spanskt ordförråd sen gamla glosövningar, vilket har kommit till nytta.

Lulu, HannaMontana och Sombra

Snyggis-Hanna

Vi hittade en liten kompis där uppe

Imorgon ska vi besöka Parque de café. Det är en nöjespark med muséeum och shower om kaffets historia och tillverkning, roliga åkattraktioner och kaffeproducering.  Spännande!

Okej, jag skrev allt det där uppe för två dagar sen men internet la av precis när jag skulle lägga upp det. Så just nu bor jag i Salento, ännu en mysig liten by. Vi kom hit iförrgårkväll när vi satte oss på en buss direkt ifrån kaffeparken. Idag har vi tagit det ytterst lugnt. Vi vandrade en timma bort till en kaffefarm, där de plockar kaffebönor och producerar kaffe. Vår guide, José förklarade vilka olika kaffeplantor de hade, hur lång tid det tog, och hur hela processen såg ut. Så numera är vi lite mer allmänbildade när det kommer till kaffeproduktion.

Här kommer lite bilder ifrån Parque de café;

Den här berg-och-dalbanan var helt sjuk med säkerheten, det vill säga, det fanns ingen. Man satt två och två på vissa ställen, vi spände fast oss med ett vanligt bälte som de knappt kollade om man hade på sig, ryggsäckar fick hänga med, och folk viftade med mobiler och ipads och filmade längst fram i tåget. Kändes tryggt! Fast vi överlevde i alla fall, och den var rolig men inget gentemot Kanonen.

Efter den här Kållerado-liknande saken och Flumride så kan man säga att vi var ganska så väldigt blöta. Jag såg ut ungefär som en dränkt katt, men var himla glad ändå, det var så sjukt roligt!

Parken var enorm men den kändes mer som en nöjespark än ett kaffeställe. Dock fanns det kaffebuskar lite överallt men jag trodde att det skulle vara mer, och mer fokus på kaffet än på karusellerna. Klagar dock inte, det var väldigt roligt och det var en fin dag. Det kändes nästan lite som en dag på Liseberg med Kållerado, Höjdskräcken (som var på futtiga 40m), FlumRide och en berg-och-dalbana.

Och här är lite bilder från idag tagna på Josés familjs kaffefarm, och hur det såg ut på vandringen dit;

José

Kaffebuskar/avokado-/banan-/ananas-/limeträd

Vi träffade på en liten gåsfamilj och var tvungen att hålla deras sakta tempo tills de svängde av för när vi försökte ta oss förbi så väste gåsföräldrarna åt oss och gick till attack..

Idag har vi också strosat runt lite i Salento, vår lilla mysiga by. Husen är färglada här, precis som i Armenia. Det finns även mycket lösa/gatu-hundar som överallt i Colombia. Ibland kan man faktiskt inte skilja på om de är hemlösa eller bara ute och strosar. Jag fick i alla fall en ny kompis som bestämde sig för att hänga efter oss. Han gick antingen precis bakom oss eller framför, när han gick framför vände han sig hela tiden om för att försäkra sig om att vi var kvar. När vi gick in i olika butiker låg han utanför och väntade på oss. Så himla fin hund. Kunde inte låta bli att klappa lite på honom.

Förutom att klappa hundar, besöka en kaffefarm och strosa runt i byn så gick vi upp för hur många färgglada trappsteg som helst upp till en liten utkiksplats som hade en jättefin utsikt över byn. Där satt vi och gungade ett litet tag innan det började ösregna som vanligt på eftermiddagen. Men det var mysigt! Nu ska vi titta på film och äta upp vårt lösgodis som vi köpte idag, lycka!

Lilla fina plutten

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥