Citat från fina ungar

När man jobbar på förskolor så samlar man snabbt på sig en hel del sköna citat från barnen. Här kommer några utav dem som jag hittade bland anteckningar i min mobil.

 

Vi börjar med några söta citat som alltid får mig att le. Barn är så himla härliga när det kommer till kärlek.

V, 5år: Du måste vänta på mig innan vi går till frukosten.
A, 5år: Varför det?
V: För att du och jag är kära, mamma och pappa väntar alltid på varandra, det är saker som man faktiskt måste göra när man är kär!
A: Okej då.
V: Nu är jag klar, kom, min kära!

 

Jag sitter och pratar med J medan A ligger med huvudet i mitt knä. Den här killen hade tidigare under dagen gett A en egengjord ask med fjädrar på och inuti låg det en fin liten ring. Han var så nervös när han lämnade fram asken och A sa knappt tack, hon var upptagen med annat. Det här med obesvarad kärlek är ju lite smått sorgligt även i tidig ålder.

J, 5år: Jag pussade A på kinden innan.
Louise: Vad gjorde hon då då?
J: Ingenting..
Louise: Hon kanske blev lite chockad, det är ju inte varje dag man får en puss, eller var det så det var, A?
A, 4år: Nä, jag bara torkade bort den.

 

W, 4år: A, A! ... Du älskar väl mig?
A, 4år: Nä, jag älskar min hund.
W tittar ner och ser lite ledsen ut
A: ....... Och dig.

 

Mina absoluta favoritcitat. J är en sån mysig kille!

Fröken: J, kan du räkna alla barn?
J, 5år: 1,2,3,4,5,6,7. Sju barn! Som Alice. Hon är sju. Jag är kär i henne.

 

J, 5år: En gång var jag i affären och då såg jag en tjej där. Jag vågade inte ens gå fram och ta godis för att hon var så söt.

 Alltså. Åh..<3

 

Sen finns det citat som bara är roliga eller rent utav konstiga. Hur tänkte dom här?

Vi sitter och äter och från ingenstans kommer en kille, som har varit tyst i tio minuter, på något.

A, 4år: Om ni skulle trilla in i min mun så skulle ni bli rädda. För min mun är jättemörk. Titta :O. Fast jag är inte farlig. Bara så ni vet.
Efter att ha fått det sagt fortsatte han att äta i tystnad.


Vi sitter i soffan och läser en bok när ett utav barnen utbrister;

J, 4år: Alla pojkar har snoppar, men inte flickor!
Louise: Sant, vad har flickor då?
J: Chips!
Louise: Chips?
W, 4år: Precis, och dom kan man äta!! Sen har dom rövhål också… hehehe.


Det här citatet är ju bara för gulligt, speciellt när ungarna som säger är tre år eller yngre;
- När jag var liten..

 

Vissa citat är roliga men det finns också några som är sorgliga, om än viktiga, som denna åsikt som delas utav majoriteten av barnen på förskolorna.

Vi tittar i en katalog med kläder och leksaker i.

G, 6år: Den vill jag ha, den vill jag ha, och den!
(Allt hon pekat på är rosa/fluff/glitter)
Louise: Men den här batman-dräkten då?
G: Haha, nej det går ju inte!
Louise: Varför inte?
G: För att jag är tjej, tjejer får inte ha sånt där, bara killar.


Sen har jag ett till favoritcitat, sagt utav en fantastisk klok grabb:
A, 5år: När man blir gammal så kan man gå i en klass med bara killar, då får man välja en kille. Men det kan vara blandat också, och då kan man bli kär i både en kille eller en tjej. Det spelar ingen roll, man får bli kär i vem som helst. Men jag tror att jag kommer bli kär i en tjej när jag blir stor.

 

 

 


♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback