Volontärarbete i Ghana

 


 
 


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ghana. Resan som delar förstaplatsen tillsammans med Australien. Vilken otrolig resa. Jag har nog aldrig känt så mycket olika känslor under en så kort period. Den var en del utav mitt slutprojekt i gymnasiet. Jag och min klasskompis, Elin, åkte ner till Ghana i två veckor och jobbade på ett barnhem med föräldralösa före detta gatubarn. Vi hade lektioner i engelska och matte, lekte lekar, kramades, pussades och bara var nära. Vi köpte även mat till barnhemmet som vi fick utav pingstkyrkan och som skulle räcka i två månader.

Men de barnen alltså, varenda en av dem var så fantastiska på sitt egna lilla vis och jag tänker på dem väldigt ofta även fastän det gått två år sen vi sist sågs. Det är definitivt dem som har gjort att jag vill göra en till, längre volontärresa. Trots att jag vet att kommer att fästa mig även vid de barn jag träffar i Sydamerika och det kommer att göra ont utav saknad när jag lämnat dem så är det värt det när man tänker att man fick vara en del utav deras vardag och att man kanske lyckades göra en mikroskopisk skillnad i några veckor utav deras liv. Ghana-barnen ändrade även mig och mitt sätt att se på saker, det var väldigt utvecklande och lärorikt. Under tiden i Ghana bodde jag hos en värdfamilj så jag fick också uppleva lite utav Ghanas kultur och historia. Jag blev friad till ett par gånger, åt en soppa med ett helt fiskhuvud i, besökte en kyrka, åkte till ett gammalt slott som en gång hållt ghananska slavar fångade, traskade på repbroar högt upp i en nationalpark och klappade en liten, men ändå väldigt skrämmande, krokodil. Helt fantastisk resa som jag föralltid kommer att minnas och glädjas över.

 

Det här får bli mitt sista inlägg om redan avslutade resor. Nästa resa att skriva om blir Sydamerika. Och det kommer nog bli den mest spännande och oförutsägbara resan. Där nere kommer jag få ta allt som det kommer, alla andra resor har en väldigt detaljerad resplan ingått i, men det kan ju vara kul att försöka vara lite spontan ibland också..


♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback